តែងសេចក្ដី
តែងសេចក្ដី
(ប្រធានបែបពន្យល់)
ប្រធាន៖ មានទស្សនៈមួយបានពោលថា«រឿងទុំទាវបានបង្ហាញឲ្យឃើញពីជីវភាពរាស្ដ្រខ្មែរនាសម័យលង្វែក»។ចូរពន្យល់
ដោយឆ្លុះបញ្ចាំងតាមរយៈរឿងខាងលើនេះ។
សេចក្ដីអធិប្បាយ
គេអាចធ្វើការសិក្សាស្រាវជ្រាវពីអតីតកាល
អាស្រ័យដោយពឹងផ្អែកតាមរយៈប្រវត្តិសាស្ត្រ សិលាចារឹក ភូមិសាស្ត្រ
ឬមួយតាមរយៈអក្សរសិល្ប៍ជាដើម ព្រោះអក្សរសិល្ប៍មានតួនាទីសំខាន់
ក្នុងការលើកយកជីវភាពមនុស្សមកឆ្លុះបញ្ចាំង ដើម្បីឲ្យអ្នកអានអ្នកសិក្សា
បានស្វែងយល់ពីការពិតនាសម័យកាលនីមួយៗ។ ដោយមានបំណងក្នុងការសិក្សា
ស្វែងយល់ដូចខាងលើនេះហើយ ទើបមានទស្សនៈមួយបានពោលថា «រឿងទុំទាវបានបង្ហាញឲ្យឃើញពីជីវភាពរាស្ត្រខ្មែរនាសម័យលង្វែក»។
តើរឿងទុំទាវបានលើកយកជីវភាពរាស្ត្រខ្មែរ
មកឆ្លុះបញ្ចាំងយ៉ាងណាខ្លះ?
ដើម្បីជាជំនួយ
ដល់ការបកស្រាយទស្សនៈប្រធានខាងលើ យើងគប្បីស្វែងយល់ន័យនៃពាក្យគន្លឹះប្រធានជាមុន។
«រឿងទុំទាវ»ជាចំណងជើងរឿង ដែលនិពន្ធឡើងដោយភិក្ខុសោម
ហើយនិយាយពីប្រវត្តិស្នេហ៍ដ៏ឈឺចាប់របស់យុវជនខ្មែរ ក្រោមរបបសក្ដិភូមិនាសម័យលង្វែក។
រីឯ «ជីវភាព» គឺជាភាពនៃការរស់នៅចិញ្ចឹមជីវិតរបស់មនុស្ស ហើយ«សម័យលង្វែក»គឺសំដៅទៅលើសម័យកាលមួយដែលមាននៅក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្រខ្មែរជាមួយនោះប្រទេសកម្ពុជា
កំពុងតែកើតមានចម្បាំងជាច្រើនលើកច្រើនសាទៀតផង។ តាមគំនិតប្រធានមានន័យថា
រឿងទុំទាវដែលនិពន្ធដោយកវីសោម
បានបង្ហាញឲ្យឃើញពីការរស់នៅរបស់ប្រជារាស្ត្រខ្មែរនាសម័យលង្វែក។
ជាការពិតណាស់
រឿងទុំទាវបានបង្ហាញឲ្យឃើញពីជីវភាពរាស្ត្រខ្មែរនាសម័យលង្វែក
ព្រោះអក្សរសិល្ប៍មានតួនាទីសំខាន់ ក្នុងការផ្ដិតយកជីវភាពសង្គម
នៅសម័យណាមួយមកឆ្លុះបញ្ចាំង ឬបង្ហាញឲ្យអ្នកសិក្សាបានស្គាល់។ ការឆ្លុះបញ្ចាំងនេះ
ប្រព្រឹត្តទៅដោយផ្អែកទៅលើវិស័យនយោបាយ សេដ្ឋកិច្ច សង្គមកិច្ច និងវប្បធម៌
ដែលជាសសរស្ដម្ភក្នុងការទ្រទ្រង់ សង្គមជាតិនីមួយៗ។ យ៉ាងណាមិញ
ក្នុងរឿងទុំទាវកវីនិពន្ធក៏បានលើកយកការគ្រប់គ្រង នៅសម័យលង្វែកមកបង្ហាញឲ្យឃើញថា
សម័យនោះប្រព្រឹត្តទៅគេប្រើអំណាចផ្ដាច់ការចាប់តាំងពីថ្នាក់កំពូលរហូតដល់មូលដ្ឋាន។
ដូចជាអំណាចព្រះរាជា ឬអំណាចស្ដេចផែនដី គឺព្រះរាមាបានអនុវត្តមកលើអ្នកក្រោមបង្គាប់
ជាអំណាចផ្ដាច់ការសុទ្ធសាធ។ ដូចជាក្នុងការកាត់ទោសអរជូនម៉ឺនងួនដោយសារតែអរជូនប្រមាថទ្រង់
គឺហ៊ានយកទុំទៅសម្លាប់ ដែលហាក់ដូចជាមិនគោរពតាមព្រះរាជបញ្ជាទ្រង់ដែរ។ការដាក់ទោសប្រហារជីវិតដោយជីកកប់ត្រឹមកហើយរាស់នឹងរនាស់លើក្បាលទាំងរស់នោះជាអំពើអមនុស្សធម៌ហើយ
តែទ្រង់បាន «...ធ្វើទុក្ខធ្វើទោសឲ្យអស់សូន្យ សន្ដានបងប្អូនបញ្ចូលងារ...»
នោះចាត់ទុកជាអំពើដ៏សាហាវឃោឃៅមួយមកលើអ្នកត្បូងឃ្មុំទាំងមូល។ដោយហេតុថា
អ្នកទាំងនោះមិនមែនជាអ្នកផ្សំគំនិតជាមួយម្ដាយទាវអរជូន និងម៉ឺនងួនទេ
ហើយអំពើនេះចាត់ទុកជាអំពើព្រៃផ្សៃបំផុត។ ទន្ទឹមនឹងអំណាចព្រះរាជា
គឺមានអំណាចស្ដេចត្រាញ់ ឬអំណាចចៅហ្វាយខេត្តត្បូងឃ្មុំ។ ដូចកវីបានពណ៌នា «ឧកញ៉ាអរជូនមួនមាំពេក
ធម្មតាក្រោមមេឃទាបជាងភ្នំ មានរិទ្ធិអំណាចឥតជំនុំ
កាប់ចាក់វាយដំពុំប្រណី»។មានន័យថាអំណាចស្ដេចត្រាញ់នៅពេលនោះ
គេអាចកាប់សម្លាប់បុគ្គលណាមួយដោយពុំចាំបាច់ជំនុំជំរះក្ដីនោះឡើយ ដូចទុំជាដើម។
រីឯអំណាចមេគ្រួសារវិញ ក៏បានបង្ហាញតាមរយៈម្ដាយទារកដែលបង្ខំទាវឲ្យរៀបការជាមួយម៉ឺនងួនថា
«មិនដេលសោះឡើយទាវអើយនំ ច្រឡើបើសធំម្ដេចជាងនាឡិ កូនគោកាចកាចកៀចដោយព្រៃវាល
រោលរាលឈឺខ្លួនជួនដល់ស្លាប់»។បានសេចក្ដីថាមេគ្រួសារមានសិទ្ធិគ្រប់យ៉ាងក្នុងការសម្រចចិត្តទៅលើជោគវាសនាកូនៗ។ទាំងអស់នេះសុទ្ធតែជាអំណាចផ្ដាច់ការ
ទោះបីមានរូបភាពផ្សេងគ្នាក៏ដោយក៏មានខ្លឹមសារផ្ដាច់ការដូចគ្នាដែរ។
ក្រៅពីការគ្រប់គ្រងកវីក៏បានបង្ហាញពីវិស័យសេដ្ឋកិច្ចផងដែរនៅក្នុងស្នាដៃដដែលនេះគឺប្រជារាស្ត្រនាសម័យលង្វែកបានប្រកបមុខរបរកសិកម្មដើម្បីចិញ្ចឹមជីវិត។
ដូចជានេនទុំ និងនេនពេជ្របាននាំគ្នាយកតោកទៅដូរស្រូវនៅត្បូងឃ្មុំ។គេអាចនិយាយបានថា ក្រៅពីទុកបរិភោគស្រូវនេះ
ក៏ជាផលិតផលមួយដ៏សំខាន់ក្នុងសម័យលង្វែកគេអាចធ្វើដំណើរតាមផ្លូវគោកក្នុងការដឹកនាំយកផលិតផលទៅលក់នៅតាមភូមិស្រុកនីមួយៗ
ប្រព្រឹត្តិទៅតាមរយៈរទេះគោ ឬក៏អាចធ្វើដំណើរតាមផ្លូវទឹក ដោយមធ្យោបាយទូកបានផងដែរ។
ដូចករណីនាងទាវទៅលង្វែកទុំមកត្បូងឃ្មុំសុទ្ធតែជិះទូកដោយឆ្លងកាត់ភូមិស្រុកមួយចំនួននៅតាមជួរមាត់ទន្លេ។
លើសពីនេះទៀតក្នុងវិស័យដដែលនេះគេសង្កេតឃើញមានផ្សារលក់ដូរ ជាសម្ភារៈប្រើប្រាស់ផ្សេងៗក្នុងស្រុក។ដូចជានាងទាវពេលធ្វើដំណើរទៅលង្វែកក៏ឆ្លៀតឡើងផ្សារនៅភ្នំពេញ។
ចំពោះវិស័យវប្បធម៌វិញត្រូវបានកវីលើកយកមកបង្ហាញដែរគឺសម័យនោះរាស្ត្រខ្មែរនិយមជឿទៅលើការទស្សន៍ទាយ
កម្មផល និងមន្តអាគម។ដូចជាទុំពេលវិលមកពីត្បូងឃ្មុំវិញក៏សុំលោកគ្រូសឹក
តែគ្រូមិនឲ្យសឹក ព្រោះទំនាយត្រូវស្លាប់ហើយទុំក៏សម្រេចចិត្តលួចសឹកដោយចោទថា
ស្នេហានេះកើតមកពីកម្មទីបំផុត ក៏ត្រូវស្លាប់ដូចជើងលេខនោះប្រាកដមែន។មួយវិញទៀត
ទុំក៏បានសែកប្រេងម្សៅ បន្ទាប់ពីបានទទួលគ្រឿងបរិក្ខារពីនាទាវរួចមក
ដោយរំលឹកដល់សារិកា លិនថោង ករវឹក សម្ពលីមណីចិន្ដា។ ចំណែកប្រពៃណីទំនៀមទម្លាប់វិញកវី
ក៏បានឆ្លុះឲ្យឃើញបន្ថែមទៀតថាខ្មែរយើងតម្រូវ ឲ្យកូនស្រីពេញវ័យត្រូវចូលម្លប់
ដើម្បីសិក្សាវិជ្ជាគេហកិច្ចត្រៀមខ្លួនកសាងគ្រួសារនាពេលអនាគត។
ជាក់ស្ដែងនាងទាវដែលត្រូវនៅក្នុងម្លប់
ដោយបំពេញកិច្ចនានាតាមការបង្ហាត់បង្រៀនពីម្ដាយ។ ចំពោះកូនប្រុសពេញវ័យ
ត្រូវបួសរៀននៅតាមវត្តអារាម ដែលមានលោកគ្រូឧបជ្ឈាយ៍ជាអ្នកបង្ហាត់បង្រៀន។ ដូចជាទុំ
និងពេជ្រត្រូវបួសរៀននៅវត្តវិហារធំនិងត្រូវសិក្សាទាំងធម៌អាថ៌ទាំងអក្សរសាស្ត្រ
ព្រមទាំងវិជ្ជាជីវៈដើម្បីឲ្យមានអាជីពនៅក្រោយពេលចាកសិក្ខាបទ។
រីឯពិធីចូលស្ដីដណ្ដឹងវិញ គឺធ្វើមុនពេលរៀបមង្គលការ
ព្រោះខ្មែរយើងតម្រូវឲ្យកូនប្រុសចូលស្ដីដណ្ដឹងកូនស្រីជាមុនសិន
ទោះបីកូនប្រុសស្ថិតក្នុងត្រកូលណាក៏ដោយ។ ដូចជាអរជូនដែលជាចៅហ្វាយខេត្តត្បួងឃ្មុំ
បានចាត់ឲ្យអ្នកផ្លូវចៅមហាចូលចែចូវដណ្ដឹងនាងទាវ ដែលមានបណ្ណាការហែហមទៅជាមួយផង
ហើយពិធីមង្គលការបានប្រព្រឹត្តទៅនៅគេហដ្ឋានខាងស្រី ដោយបានធ្វើកិច្ចទៅតាមពិធីផ្សេងៗ
ដែលជាទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរ។
សរុបសេចក្ដីមករឿងទុំទាវ
ពិតជាបានបង្ហាញឲ្យឃើញពីជីវភាពរាស្ត្រខ្មែរនាសម័យលង្វែកប្រាកដមែន ហើយការបង្ហាញបែបនេះ
គឺជាការបង្ហាញពីលក្ខណៈជាតិខ្មែរពិតៗ។
ឆ្លងតាមការបកស្រាយខាងលើនេះ
បានបង្ហាញឲ្យឃើញថា ទស្សនៈប្រធានផ្សារភ្ជាប់ទៅនឹងតម្លៃតថៈមួយ
ក្នុងអរិយធម៌ដ៏សម្បូរបែបរបស់ជនជាតិខ្មែរដែលមានតាំងពីបុរាណកាលមកម្ល៉េះ។ ជាងនេះទៅទៀត
ទស្សនៈខាងលើក៏បានរួមចំណែកអប់រំដល់កូនខ្មែរជំនាន់ក្រោយ ឲ្យស្គាល់ពីតម្លៃវប្បធម៌ជាតិ
និងមោទនភាពជាតិ ព្រមទាំងឲ្យយើងចេះថែរក្សា
និងការពារមរតកជាតិនេះឲ្យគង់វង្សស្ថិតស្ថេរ។
No comments: